Stoom Stichting Nederland / Stoomdepot R'dam

De Stoom Stichting Nederland, kortweg SSN, is een in 1976 opgerichte stichting voor het bewaren en onderhouden van verschillende stoomlocomotieven. De collectie bestaat uit een aantal stoomlocomotieven, een kleiner aantal diesellocomotieven voor rangeerwerk en een aantal rijtuigen die gebruikt worden bij ritten met de stoomlocomotieven. Tot 1998 was de SSN gevestigd in de Spaanse Polder te Rotterdam, maar sinds dat jaar bevindt de stichting zich in het in historische stijl opgetrokken Stoomdepot op het terrein van het voormalige emplacement Rotterdam Noord Goederen. Op deze pagina staat niet uitsluitend het materieel van de SSN, maar ook ander materieel dat bij het Stoomdepot op visite is geweest.


Op 12 april 2008 reed loc 01 1075, toch wel het paradepaardje van de SSN, door Rotterdam Centraal toen PMP (Personeels Manager Perron) Hans van der Valk net met zijn fototoestel op het perron stond.

 


Op 23 augustus 2008 wordt loc 41 241 bij de SSN gerangeerd door Sik 228, met uw destijds negenjarige webmaster als hulprangeerder. De loc is niet rijvaardig, maar wordt ook niet gereviseerd.

 

MaK G 1206 nr. 7109 van Portfeeders was die dag ook aanwezig bij het Stoomdepot. Na de overname van ACTS door Husa in 2004, heeft dat bedrijf in 2008 de tak Portfeeders opgericht voor rangeerdiensten in de Rotterdamse haven. Hoewel de loc dus geen ACTS/HUSA bestickering draagt, is ze technisch gezien dus wel van deze vervoeder.

 

Verder waren ook nog de ex-ACTS 6004 en 5812 te gast bij de SSN.

 

Ook stonden er hier twee Bakkies: links de nog gele 650 die vandaag de dag in het groen bij de VSM te vinden is, rechts de 658 van de SSN zelf.

 


Stoomloc 8811 van de SSN op 19 oktober 2010 bij het Stoomdepot in Rotterdam. De van oorsprong Britse 8811 is tijdens de bevrijding in 1945 in Nederland aangekomen en is nog tot 1975 gebruikt bij de Zuid-Limburgse mijnen. Dat maakte het de laatste stoomloc in reguliere dienst in Nederland. In 2012 was de renovatie van de 8811 officieel afgerond, maar rijvaardig was ze zo te zien al eerder.

 

De 8811 werd die dag gebruikt om te rangeren met de 1315 van Stichting KLOK, die hier van 2009 tot 2013 haar standplaats had.

 


Een van de locs van de SSN is de 50 1255 van de serie Baureihe 50, hier gefotografeerd op 16 juli 2011. Dit is duidelijk de loc die er het slechtst aan toe is van de gehele SSN-collectie.

 

Sinds oktober 2010 heeft de SSN deze twee rijtuigen in bezit. Het zijn twee bagagerijtuigen van het type Bm235 (waar ook de ICK-rijtuigen deel van uitmaakten) waar de NS geen behoefte meer aan had. Het ene rijtuig zal worden gebruikt als opslag, de andere wordt omgebouwd tot waterwagen.

 

Ook loc 2225 van Stichting Museum Materieel Railion was die dag aanwezig bij het Stoomdepot, nadat ze een viertal SSN-rijtuigen naar de Stoomtreindagen van de ZLSM had gebracht en weer opgehaald.

 


De oplettende bezoeker van deze site heeft al door dat ik zelf een grotere liefhebber ben van diesellocs dan van stoomlocs. Ironisch genoeg kon ik door de jaren heen juist op het terrein van de SSN vaak bijzondere plaatjes van diesels schieten. Op 5 november 2011 trof ik in de loods Class 66 no. 653-05 van MRCE aan, voor de loods was men bezig met het opknappen van de 6004 van EETC, die we bovenaan de pagina ook al even zagen.

 

Op een besneeuwde 8 februari 2012 trof ik wederom tweemaal een Class 66 aan bij het Stoomdepot. Op de rechter foto zien we achter de loc de op dat moment gloednieuwe rijtuigenloods van de SSN.

 

Op 23 maart 2013 was ik weer eens bij de SSN, omdat loc 2225 van de SMMR hier te gast was. Nadat ik de 2225 al op de foto had gezet, ging één van de deuren van de loods open. En, je raadt het niet, er kwam wederom een Class 66 tevoorschijn. Het bleek de 6310 van Crossrail te zijn, die vervolgens door de 2225 naar een ander spoor werd gerangeerd.