Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Station Rotterdam Centraal

Voor de Tweede Wereldoorlog had Rotterdam drie belangrijke treinstations: Rotterdam Hofplein voor de treinen via het Lansingerland naar Den Haag, Rotterdam Maas voor de treinen via Gouda naar Utrecht en Rotterdam Delftse Poort voor de treinen naar Hoek van Holland en Amsterdam. Na het bombardement van 1940 is op de plaats van dat laatste station in 1957 het door Sybold van Ravensteyn ontworpen Centraal Station van Rotterdam, waar door een verlegging van de spoorlijn de treinen van en naar Utrecht nu ook stopten, geopend. Het station is van 2004 tot 2014 verbouwd tot een zogenaamde "OV-terminal", waarbij meer ruimte werd gemaakt voor hogesnelheidstreinen en het lightrailproject RandstadRail.


In 2008 is het stationsgebouw van Van Ravensteyn gesloopt, waarop sinds 2006 een aantal letters van "Centraal Station" de woorden "traan laten" vormden, verwijzend naar de sloop die eraan zat te komen. We zien deze letters hier op 3 november 2007 vanonder het tijdelijke afdak van de metro-ingang.

ICMm 4015 op zijn eindpunt gekoppeld aan een Koploper waarvan de koersrol al Deventer toonde, 19 januari 2008.

 

Thalys 4307 langs perron 1 op 15 maart 2008.

Stoomloc 01-1075 van de SSN reed langs toen PMP (Personeels Manager Perron) Hans van der Valk met zijn fototoestel op het perron stond, 12 april 2008.

Op 6 juli 2008 maakten halteerden deze VIRM en DD-AR beide op Rotterdam Centraal, respectievelijk op de sporen 4 en 6.

 

Loc 189 085-4 rijdt op 29 september 2008 met een goederentrein over spoor 15. Later reed loc 1766 met een ICK-stam langs het ook uit 1957 stammende gebouwtje op perron 8/9, dat als enige van die tijd nog bewaard is.

 


Meerdere Plan V's tijdens hun stops te Rotterdam Centraal op 1 mei 2009.

 

Een anonieme VIRM rijdt het station uit in de richting van Dordrecht, met in de achtergrond het uit 1959 stammende Stationspostkantoor dat hier gerenoveerd wordt tot het kantorencomplex Central Post.

In 2008 is de NS begonnen met het inzetten van rode Baureihe 186-locomotieven voor de treinen over de hogesnelheidslijn, de treindienst die later bekend zou staan als Fyra. Na het fiasco met de V250-treinen koos de NS om marketingtechnische reden ervoor om de merknaam Fyra op te heffen, samen met ook de daarbij behorende huisstijl. Sinds 2014 rijden deze locs daarom in het gebruikelijke geel met blauw. De 186en hebben dus al niet lang zo rondgereden, en zeker het oude Rotterdam Centraal heeft ze niet lang gekend.


Tijdens de Dag van de Bouw op 28 mei 2011 was er een kijkje achter de schermen te nemen bij de verbouwing van Rotterdam Centraal. Op de linker foto zien we dat vanaf de loopbrug al goed het verschil tussen de oude overkapping aan de rechterkant en de nieuwe overkapping aan de linkerkant te zien was. Tevens zien we het tijdelijke blauwe stationsgebouw. Er werd begonnen met het bouwen van de nieuwe overkapping bij perron 3/4, tijdens het maken van deze foto's werd er gewerkt aan de kap boven sporen 6 en 7.

 

Speciaal voor de bezoekers van de Dag van de Bouw werd de gesloten en zelfs al deels gesloopte reizigerstunnel opengesteld. De nieuwe tunnel is zes keer zo breed geworden als de oude.

 

Naast werk aan de overkapping, waar we links een opvallende locomotief mee bezig zien, werd er ook al volop gebouwd aan het stationsgebouw. De rechter foto toont een ruimte waar later kantoren in zouden komen, uitgevoerd met extra dik glas om overlast van de treinen tegen te gaan.

 

Links zien we één van de uit 1957 stammende dienstliften onder de kap uit een perron steken. Deze hebben het nog verrassend lang volgehouden en zijn slechts korte tijd voor de opening van het nieuwe station gesloopt. Rechts zien we een opvallende tijdelijke oplossing; om de treinen die via spoor 2 kwamen aanrijden deels op het wissel te kunnen laten halteren, was deze "perronpuist" aangebracht aan perron 1.

 


SLT 2436 op 27 juli 2011 op kopspoor 16, langs een van de weinige perrons die destijds de oude overkapping nog hadden, door de geringe breedte van dit perron overigens als enige uitgevoerd als een U-vorm in plaats van de gebruikelijke "vlindervorm". Rechts zien we het verschil tussen de overkappingen wat beter, tevens zien we daar de werkzaamheden aan de sporen 14 en 15.

 

ICMm 4234 en loc 1747 met in de achtergrond het Groothandelsgebouw, een mooi voorbeeld van wederopbouwarchitectuur.

Een overzicht van drie VIRMen, in de tijd dat er vanaf de zuidzijde nog zonlicht onder de nieuwe kap scheen.


18-05-12. Rotterdam Centraal.

Op spoor 3 maakt de, uit Oostenrijkse rijtuigen bestaande, Fyra een stop om vervolgens door te rijden naar Breda. Opvallend is dat sommige rijtuigen een NS-logo hebben en andere het ÖBB-logo.

 

18-05-12. Rotterdam Centraal.

In het weekend van 18 en 19 mei 2012 reden er tussen Rotterdam en Gouda geen treinen wegens werkzaamheden. De NS zette bussen in, welke meestal grote vertraging hadden. We zien hier één van de door NS ingezette bussen tussen twee RET-bussen op lijnen 44 en 33.

 

18-05-12. Rotterdam Centraal.

Spoor 10 is altijd een middenspoor geweest waar geen treinen stopten, maar sinds kort is dat anders. Over spoor 11 is een tijdelijk perron geplaatst waardoor spoor 11 een kopspoor is geworden en op spoor 10 treinen kunnen stoppen. Langs perron 10b (10a is er niet) staat een Thalys naar Amsterdam.

 

18-05-12. Rotterdam Centraal.

Loc 1768 rijdt weg met een ICRm-stam richting Amsterdam.

 


16-01-12. Rotterdam Centraal.

Een GTW 2/6 en een 2/8 stel rijden naar Dordrecht nadat ze hier in onderhoud zijn geweest. Foto Berend van Neijen

 


19-11-11. Rotterdam Centraal.

Loc 1713 met een DD-AR-stam.

 


05-11-11. Rotterdam Centraal.

MG2/1 nr. 5330 op het eindpunt van lijn D.

 

05-11-11. Rotterdam Centraal.

RSG3 5517 op het eindpunt van zijn lijn, lijn E. Een maand later zal lijn E doorrijden tot Slinge.