Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Sneltram Utrecht

De sneltram van Utrecht wordt uitgevoerd door Qbuzz. Dit tramnetwerk wordt vaak aangeduid met SUN, de afkorting van Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein. Het tramnet heeft drie lijnen:

Lijn

Route

Bijzonderheden

60

Centraal Station - Nieuwegein Zuid   

 

61

Centraal Station - IJsselstein Zuid  

 

260

Centraal Station - Nieuwegein Zuid  

Spitslijn, stopt niet overal


Na oneindig veel uit dienst gehaald en weer terug gekomen te zijn, zijn de Weense trams weer te zien in Utrecht. Op 6 maart 2014 was ik eindelijk een keer in de spits op Utrecht Centraal en kon ik zodoende de 4948 op spitslijn 260 op de foto zetten.

 


Sinds 23 april 2013 heeft de Utrechtse sneltram een nieuwe eindhalte bij het Centraal Station. De tram rijdt nu niet meer vanaf de Graadt van Roggenweg via het Westplein en de Leidseveentunnel naar het Stationsplein, maar rijdt vanaf de Graadt van Roggenweg rechtdoor het Jaarbeursplein op, waar het nieuwe eindpunt zich bevindt. De nieuwe halte heeft drie sporen met twee perrons: één eilandperron voor lijnen 60 en 61 en een houten zijperron voor spitslijn 260. Op de foto zie je tramstel 5004 klaar voor vertrek naar Nieuwegein Zuid.

 

Aan de 5004 zat de 5026 gekoppeld.

 

Een mooi lijnenspel in de foto van de 5022 naar IJsselstein.

 


Tramstel 5005 + soortgenoot komen op 28 februari 2013 op hun eindhalte Nieuwegein Zuid aangereden.

 

Tramstel 5025 op de spitslijn 260. Normaal gesproken reden de Weense Düwag's altijd op de spitslijn, maar vlak voordat ik deze wilde gaan spotten, gingen ze uit dienst. Ze staan opgesteld bij de remise Nieuwegein.

 

Weense trams 4925 en 4916 staan bij de remise te wachten op wat er gaat gebeuren...

 

Tramstel 5026, nog gestoken in de Connexxion-huisstijl, op 12 mei 2012 op de lijn naar IJsselstein bij het beginstation Utrecht Centraal.

 

Tramstel 5013 naar Nieuwegein Zuid.

 

Gemoderniseerd tramstel 5016 op z'n eindbestemming.