Postrijtuigen

Voor de tijd van het internet vond een groot deel van de alledaagse communicatie via post plaats. De spoorwegen hebben jarenlang een belangrijke rol gespeeld in het landelijke en internationale postvervoer. Hiervoor werden vaak speciale postrijtuigen gemaakt die ook konden meerijden in reizigerstreinen. De gemotoriseerde en daarom zelfstandig rijdende Motorposten hebben een eigen pagina op deze site, klik hier om die te zien.


Pec 902 tijdens de open dag in werkplaats Leidschendam op 14 december 2008. Pec staat voor Posttrein, bestemd voor elektrische treinen, met toilet.

 


Amersfoort, 10 september 2011. Het voormalige postrijtuig P7918 (type Plan C) nog in de kleuren van Eurailscout. Dit rijtuig is tot 2009 daar in gebruik geweest als meetrijtuig, in 2014 is het overgenomen door de SHD die het uiterlijk terug zal brengen naar de originele staat. De meetinstallatie zal gehandhaafd blijven voor gebruik door de TU Delft.

 

Het Plan L-rijtuig dat door Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) P 040 wordt genoemd op 10 september 2011 in Amersfoort. Het is gebouwd onder de naam P 7940, wat met de invoering van de UIC-nummering werd veranderd in 51 84 00-30 040-7 (vandaar P 040). Het rijtuig is in 1983 verbouwd tot fietsrijtuig. Dit is overigens het enige bewaarde Plan L-rijtuig.

 

Postrijtuig Plan E 50 84 87-37 222-1. Dit rijtuig kwam in dienst als CKD 6918 en werd later vernummer naar RD 6968. In 1990 is het rijtuig verbouwd tot fietsrijtuig. Op deze foto doet het rijtuig dienst als ruimte voor een modelbaan tijdens de Open Monumentendag 2011. Klik hier voor meer Plan E en -L.

 


Plan C-postrijtuig P 7920 op 8 oktober 2011 in het Spoorwegmuseum. Als je het rijtuig binnengaat, begint het te wiebelen, zodat het lijkt alsof je echt rijdt. Klik hier voor meer Bolkoprijtuigen.

 

Blerick, 22 oktober 2011. Grapje van een KLOK-medewerker.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb