Nederlandse stoomlocomotieven
De eerste stoomtrein in Nederland reed in 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. In 1908 reed de eerste elektrische trein, pas in 1948 de eerste elektrische locomotief en in 1958 werd de laatste stoomlocomotief buiten dienst gesteld. Vandaag de dag zijn er veel museumorganisaties in Nederland die stoomlocomotieven hebben, maar een groot deel hiervan zijn van origine Duits. Op deze pagina staan alleen de locomotieven die in Nederland dienst hebben gedaan.

De 3737 is de enige overgebleven locomotief uit de serie 3700, we zien hem hier op 24 maart 2012 in het Spoorwegmuseum.

Van de serie 2100 is alleen de 2104 nog bewaard. Van een andere serie 2100 is alleen een kop bewaard gebleven (Railhopper).

26 december 2011, Haaksbergen. Loc SS 657 (bijnaam: Kikker), bij de MBS als loc 7. Dit is de oudste in Nederland gebouwde rijvaardige loc in ons land (1901). Ze heeft nog tot 1952 bij de NS dienst gedaan.

Loc 4 van de MBS is niet rijvaardig, maar wacht in Boekelo op herstel aan de ketel.

8 augustus 2011. Goes. Deze locomotief heeft vele nummers gehad: bij Laura en Vereeniging te Eygelshoven heeft ze dienst gedaan als lv9. Daarna ging ze naar de SGB en heeft gereden als loc 6 'Laura'. Na een grote revisie heette ze loc 2 'Borsele'.

Loc 8811 op 19 oktober 2010 bij het stoomdepot te Rotterdam. Deze loc is in 1981 overgenomen door de SSN en in 2010 weer rijvaardig gemaakt.