Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

ZHESM-materieel

Aan het begin van de 20e eeuw is door fabrikant Beijnes in Haarlem het ZHESM-materieel gebouwd, dat vanaf 1908 door de ZHESM (Zuid-Hollandse Elektrische Spoorwegmaatschappij) werd ingezet op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam Hofplein en Scheveningen, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland. Dit waren dan ook de eerste elektrische treinen van Nederland. Net als de Blokkendoos van de NS uit de jaren '20 bestaan de treinen uit motorwagen met extra rijtuigen. De ZHESM was al vanaf het begin van de exploitatie in handen van de HIJSM (Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij), maar in 1923 ging het volledig op in de HIJSM. Toen in 1938 de HIJSM fuseerde met de Staatsspoorwegen tot de Nederlandse Spoorwegen, kwam het ZHESM-materieel bij de NS terecht. In de oorlog is een groot deel van het materieel verwoest en een ander deel is naar Duitsland vervoerd, waardoor er vrij weinig van is overgebleven. Één motorwagen heeft nog tot 1957 dienst gedaan bij de NS, waarna deze is teruggebracht naar de originele uitvoering en is opgenomen in het bestand van het Spoorwegmuseum.


Motorwagen mBC 6, die 9906 heeft geheten, op 8 oktober 2011 in het Spoorwegmuseum.

 

Een Mat. '36, een Blokkendoos en motorwagen C 9906, uit het boek 'D.108 brandt'. Deze motorwagen is dezelfde als hierboven en dus degene die bewaard is voor het museum.