Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

NS 20 (Kameel)

In 1954 leverde Allan aan de NS het motorrijtuig 20, bedoeld als inspectievoertuig. Door de twee bulten op het dak waar de cabines zich in bevinden (zodat er aan beide koppen een panorama-uitzicht ontstaat) kreeg ze al gauw de bijnaam Kameel. Technisch was de Kameel gebaseerd op de DE1 en wordt tevens ook officieel tot deze soort gerekend (de nummering van de DE1 begint bij 21). Na jarenlang als inspectie- en directierijtuig gediend te hebben, kreeg de Kameel in 1973 de nieuwe geel-grijze huisstijl en werd het de zogeheten "VIP-car", die door gezelschappen afgehuurd kon worden. Deze functie heeft ze tot 1991 behouden, waarna er onderdelen afgestaan moesten worden ten behoeve van de DE2. In 2006 is de Kameel weer opgeknapt en zijn tevens de originele kleuren weer aangebracht. Sindsdien rijdt ze weer als directierijtuig voor de NS, de rest van de tijd is ze vaak in het Spoorwegmuseum te zien.


Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere de Kameel te gast.

 

Tijdens de Open Monumentendag 2013 in Amersfoort was ook de Kameel aanwezig.

 

Op 9 maart 2013 maakte de Kameel een rit door Nederland, waarbij ook Rotterdam Centraal werd aangedaan. Met een clubje spotters stonden we op spoor 11, maar de Kameel kwam aan op spoor 3, en dan ook nog eens helemaal aan het eind van het perron... Dat was dus rennen geblazen.

 

Sinds kort staat de Kameel weer in het Spoorwegmuseum, na een tijd in Tilburg te hebben gestaan. Doordat de trein ongelukkig neergezet is bij een brug zijn de kenmerkende bulten net niet te zien... 24 maart 2012.