Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Haagse tram (HTM)

De HTM (Haagse Tramweg Maatschappij) verzorgt het bus- en tramvervoer in en om Den Haag. Materieel op deze pagina:

  • 250
  • 800
  • PCC
  • GTL-8
  • Avenio

Het tramnet bevat 12 tramlijnen (incl. RandstadRail):

Lijn

Route

Via

1

Scheveningen Noorderstrand - Delft Tanthof

Station HS, Station Delft

2 (RandstadRail)

Kraayenstein - Leidschendam Noord

Centraal Station, Laan v. NOI

3 (RandstadRail)

Loosduinen - Zoetermeer Centrum West

Centraal Station, Leidschendam-Voorburg

4 (RandstadRail)

De Uithof - Zoetermeer Javalaan

Centraal Station, Leidschendam-Voorburg

5

Nootdorp - Scheveningen Noorderstrand

Centraal Station, Madurodam

6

Leidschendam Leidsenhage - Leyenburg

Station Mariahoeve, Centraal Station

9

Scheveningen Noorderstrand - Vrederust

Madurodam, Centraal Station

11

Scheveningen Haven - Station HS

Haagse Markt, Schilderswijk

12

Duindorp - Station HS

Bomenbuurt, Schilderswijk

15

Nootdorp - Centraal Station

Rijswijk, Station HS

16

Wateringen - Centraal Station

Station Moerwijk - Station HS

17

Wateringen - Statenkwartier

Station HS, Centraal Station

19 (RandstadRail)

Leidschendam Leidsenhage - Delft Noord

Leidschenveen, Station Ypenburg

De HTM had ook trams rijden tussen Gouda en alphen a/d Rijn. Die hebben een aparte pagina. Klik hier.

Verder had de HTM ook trams rijden tussen Houten en Houten Castellum, hier heb ik geen foto's van.

 


Sinds 9 juli 2016 rijdt de Tourist Tram door Den Haag, een "hop on hop off"-dienst, waarbij je de hele dag in- en uit kan stappen om de stad te bekijken. Op 27 juli 2018 kwam Sterre Kleijn de 1193, één van de drie trams die voor deze dienst worden gebruikt en daarvoor ook in de oorspronkelijke beige-groene kleurstelling is teruggebracht, tegen bij Den Haag Centraal.

Op 27 april 2018 werden er ter ere van Koningsdag museumritten door Den Haag gehouden met onder andere Ombouwer 77 van de Tramweg-Stichting en Buitenlijner 57 van het HOVM.

 

Op 23 juli 2017 bezocht ik het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm in Denemarken. Voor een van de depots stond de Haagse 824, die eerst nog dienst heeft gedaan bij de EMA.

Op het bedrijventerrein Gelkenes in Groot-Ammers bevindt zich een terrein waarop oud materieel van zowel de RET als de HTM te vinden is. Van de RET staan hier nog steeds een aantal RSG2 metro's, van de HTM kan je hier een aantal afgevoerde GTL trams vinden. Toen ik hier op 17 juli 2016 een kijkje nam, zag ik dat de trams heel fotogeniek waren neergezet. Dan moet er natuurlijk een fotootje gemaakt worden.

Op 30 april 2016 kwam ik bij de remise van de Kusttram in Knokke toevallig ex-HTM PCC 1006 tegen. Deze verblijft hier voor renovatie.


Op 5 juli 2014 werd er in Den Haag een grote tramoptocht gehouden om 150 jaar tram in Nederland te vieren. In de optocht die hiervoor gehouden werd reden allerlei oude trams mee, waaronder de oudst bewaarde Haagse tram, maar dezelfde dag werd ook de nieuwste tram van de HTM, de Avenio, officieel gepresenteerd. Klik hier voor alle foto's.

 


GTL 3123 met botsneus halteert op 14 juli 2013 bij station Den Haag HS, later volgde de 3049.

 

Op 13 juli, de dag voordat deze foto is gemaakt, ging de zomerdienstregeling in. Hierbij werd ook de nieuwe tailtrack (kopeindpunt) bij Leidschendam Leidsenhage in gebruik genomen. Lijn 2 maakt hier gebruik van, in de toekomst gaat ook RandstadRail 19 hier keren. Voordat deze tailtrack er was, reden lijnen 6 en 19 naar Leidsenhage en lijn 2 naar Leidschendam Noord. Tijdens de werkzaamheden reden 2 en 19 naar Leidschendam Noord en 6 naar Station Mariahoeve. Op het moment van de foto reden 6 en 19 naar Leidschendam Noord en 2 naar Leidsenhage. In de eindsituatie rijden 2 en 19 naar Leidsenhage en 6 naar Leidschendam Noord.

 

Op de eerste foto zien we RegioCitadis 4049 die aankomt op station Voorburg 't Loo. Opvallend is dat de tram geen lijnnummer toont. Op de tweede foto komt vanaf de andere kant een anonieme RegioCitadis aan in de richting van Zoetermeer.

 

Tramstel 4016 op lijn 4 naar Zoetermeer Javalaan komt aan op het tramplatform van Den Haag Centraal, wat ondertussen onder de mooie, nieuwe stationskap ligt.

Bij ingang van de zomerdienstregeling ging ook lijn 5, de Strand Express weer rijden. Hier zien we GTL 3016 op lijn 5 bij Scheveningen Noorderstrand. Ook de 3088 op lijn 9 naar Vrederust stond hier klaar voor vertrek.

 


Een paar dagen vóórdat de zomerdienstregeling inging was ik ook in Den Haag en omstreken. De eerste foto laat GTL 3059 zien bij de halte Dillenburgsingel op lijn 2, die toen nog naar Leidschendam Noord reed. Bij dat eindpunt stond in de keerlus de 3117 klaar voor vertrek op lijn 19 richting Delft Tanthof.

 

Wegens de langdurige verbouwing van de Bosbrug, rijden lijnen 5, 9, 15, 16 en 17 een omleiding. De halte CS/Schedeldoekshaven vervangt de halte CS/Rijnstraat. Hier zien we GTL 3141 op lijn 16 en GTL 3124 op lijn 17.

 

In Delft is bij de halte Nieuwe Plantage ook een tailtrack aangelegd. Dit is een tijdelijke keervoorziening voor lijn 19, totdat er een keervoorziening bij het nieuwe station van Delft is gebouwd. De eerste foto toont GTL 3002 op lijn 19, die hier nog naar Delft Tanthof rijdt. Op de tweede foto zien we de 3002 op lijn 1, die wel naar Delft Tanthof zal blijven rijden.

 


De eigenaar van oorlogsmuseum Collectie '40-'45, tevens een goede vriend, bezit dit model van een Blauwe tram. De tram is gemaakt door architect Adriaan Moen. Hij is er aan begonnen in 1938 en heeft hem tijdens de oorlog verder afgemaakt.

In 1944 werd dhr. Moen door de Duitse Sicherheitsdienst (absoluut geen lieverdjes, martelpraktijken logen er niet om) opgepakt. Waarom is nooit bekend gemaakt, wellicht door zijn werkzaamheden voor joodse ondernemers nog voor het begin van de oorlog. Bij thuiskomst herkende zijn vrouw hem niet meer...

Adriaan Moen heeft de oorlog overleefd en is in 1950 overleden. Waarschijnlijk hebben zijn ontberingen tijdens zijn gevangenschap bij de SD hiermee te maken. Lichamelijk kapot gemaakt, zoals zijn kleinzoon het vertelde.


Een verzameling GTL's op 1 april 2013 bij station Hollands Spoor. We zien de 3021 op lijn 16, de 3145 (al voorzien van een botsneus) op lijn 1, de 3043 ook op lijn 1 en de 3009 op lijn 17.

 

Vanaf de keerdriehoek aan de Lange Voorhout/Tournooiveld vertrok deze dag om de 10 minuten een PCC van het HOVM voor een rondrit door de stad. Hier zien we de 1210 met daarachter Partytram 1302, die hier alleen wat stond te staan.

 

Toen de 1210 weg was gereden, kwam de 1022 aan. Eerst moest er achteruit de keerdriehoek worden ingereden (let op de bestuurder uit het achterraam), waarna er korte tijd gewacht werd. Toen de 1022 weg was kwam de 1210 weer terug, ook achteruit driehoekend.

 

Twee keer een GTL op het Tournooiveld, namelijk de 3060 en de 3010.

 

Voordat ik deze foto maakte was ik de ondergrondse tramhalte Spui ingegaan om daar wat foto's te maken. Helaas was het daar te donker voor, maar gelukkig zijn er op de bovengrondse halte wel mooie foto's te maken. Hier zien we de 3050 op lijn 17 naar Statenkwartier.

 

Op het Buitenhof was het ook gewoon licht, maar toch besloot mijn camera om de foto heel donker te maken. Gelukkig kon ik deze digitaal bijlichten, en dat leverde ook nog een leuk effectje op.


GTL 3120 in de winterzon van 27 januari 2013 op lijn 12 bij de halte Wouwermanstraat. Ook de 3107 halteerde hier. In de achtergrond zien we de remise Frans Hals, waar het HOVM (Haags Openbaar Vervoer Museum) is gevestigd.

 

Dat museum organiseerde diezelfde dag een winterrit door Den Haag. Er werd gereden met 4 PCC's, waaronder de 1210 en Partytram 1302.

 

Ook PCC 1022 reed mee. Samen met de klassieke Opel Kadet en wat digitale hulp zorgde dit voor een mooi nostalgisch plaatje.

 

Binnenin het museum staan allerlei oude trams, helaas wel erg dicht op elkaar zodat foto's maken vrij lastig is. Welke tram wel redelijk goed erop te zetten was is motorwagen 57. Dit is eigenlijk geen ex-HTM-tram, maar een tram van de interlokale "Gele tram".

 

Maar naast oud materieel stond er ook gloednieuw spul in het museum. Dit is de mock-up van de nieuwe Avenio-trams die sinds 2014 in Den Haag te vinden zijn.


Op een regenachtige 5 januari 2012 zien we GTL 3023 vertrekken van de halte Prinsenhof in Delft, terwijl de 3011 juist net aan komt rijden.

 


Een dagje tramspotten op Den Haag Centraal op 25 oktober 2012. We zien de 3124 op lijn 17, de 3093 op lijn 15, de 3122 op lijn 9 en als klap op de vuurpijl de 3113 op de korte tijd later opgeheven lijn 10.

 

Ook spotte ik nog wat RegioCitadissen op het tramplatform onder de toen nog niet afgebouwde kap van Den Haag Centraal. De eerste foto toont ons de 4042 op lijn 3, de tweede de 4048 op lijn 4. Bij de tweede foto maakte ik de fout om een flitser te gebruiken, met een boze bestuurder als gevolg... En de foto wordt er ook niet mooier op.

 

RegioCitadis 4048 met een bestuurder die de Dolf doet!


Ex-HTM tramstel 274, een zogenaamde "250-er", hier in het Openluchtmuseum te Arnhem, 3 augustus 2012.


Een drietal foto's genomen op 28 januari 2012 bij het nog in aanbouw zijnde station van Delft. We zien GTL 3042 op lijn 1, de 3074 met botsneus op lijn 19 en de 3065, tevens met botsneus, ook op lijn 19.