Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Amsterdamse tram (GVB)

De GVB (Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam) verzorgt het bus-, tram- en metrovervoer in en om Amsterdam (met uitzondering van museumtramlijn 30). Het tramnet bevat 15 lijnen:

Lijn Route Lijn Route
1 Muiderpoortstation - Osdorp De Aker 12 Centraal Station - Amstelstation
2 Centraal Station - Nieuw Sloten 13 Centraal Station - Geuzenveld
3 Zoutkeetsgracht - Flevopark 14 Centraal Station - Flevopark
4 Centraal Station - Station RAI 17 Centraal Station - Osdorp
5 Westergasfabriek - Amstelveen Stadshart 19 Station Sloterdijk - Diemen Sniep
7 Slotermeer - Azartplein 24 Centraal Station - VU Medisch Centrum
11 Centraal Station - Surinameplein 26 Centraal Station - IJburg

 

Het wagenpark van de Amsterdamse tram bestaat momenteel uit de zogenaamde "Trapwagens", type 11G en 12G (in dienst sinds 1990) en de Combino's, type 13G en 14G, die rijden sinds 2002.


Op 22 juli 2018 is, na jaren van gedoe, eindelijk de Amsterdamse Noord-Zuidlijn in gebruik genomen. Hierbij werd meteen het tramnet ingrijpend gereorganiseerd. Op 19 juli heb ik Amsterdam bezocht om een aantal dingen die we niet meer zullen zien vast te leggen. Zo zien we hier bijvoorbeeld Combino 2030 op lijn 13 naar Geuzenveld naast 11G-tram 914 op lijn 5, die hier drie dagen later niet meer te vinden was.

12G-tram 827 bij het nieuwe metrostation Rokin, dat op straatniveau nog niet helemaal klaar is, aan de hekken te zien.

Combino 2103 op lijn 14 naar Slotermeer. Deze lijn rijdt nu tussen Centraal Station en Flevopark.

Deze foto toont Combino 2077 op lijn 9 naar Centraal Station in de Reguliersbreestraat. De oostelijke tak van lijn 9 is samengevoegd met de westelijke tak van lijn 12 tot de nieuwe lijn 19, het lijnnummer 9 bestaat nu niet meer in Amsterdam.

Combino 2114 op lijn 4 naar Station RAI in de Utrechtsestraat, iets dat onveranderd is gebleven.

Ook iets dat nog steeds te vinden is: lijn 14 naar Flevopark op het Rembrandtsplein. De tram is Combino 2069.

Op het Rokin kwam ik de bontgekleurde 2093 met een kapotte koersrol tegen. Deze is blijven hangen op lijn 12, dus is er een stuk papier met een lijnnummer 4 en de bijbehorende kleuren tegen de ruit geplakt.

De nadruk hoeft niet altijd op de trams te liggen, zeker niet in mooie steden als Amsterdam. We zien hier 12G-tram 817 op de Dam.

Als afsluiter nog één laatste zeldzaamheid: lijn 14 was de enige lijn die de sporen die dwars over de Dam liggen gebruikte, om zo van het Flevopark bij Slotermeer te komen. Lijn 14 rijdt nu rechtdoor over de Dam naar het Centraal Station, dus dit tafereel zullen we niet meer zien.


Op 19 juli 2015 bracht ik een bezoek aan het Haarlemmermeerstation, het beginpunt van de EMA. Naast trams uit andere steden, heeft de EMA ook een aantal trams uit Amsterdam zelf. Hier zien we de dubbelgelede 602, de eerste tram van de 3G-serie.

Ook bezit de EMA de motorwagen 464.


Deze oude Amsterdamse tram met nummer 1 staat in de bus-/tramremise in Nieuwegein, 28 februari 2013.


Siemens Combino tram no. 2073 op lijn 9 naar Diemen Sniep, hier op 25 oktober 2012 op Amsterdam Centraal.

 

De 784, een 9G-tram, op lijn 4 naar Station RAI. De helft van dit tramtype is in 2009 afgestaan aan het trambedrijf van Sarajevo, de andere helft is in 2016 volledig uit dienst gegaan bij het GVB.

 

Combino 2146 op de inmiddels opgeheven lijn 25.

 

De 2204 op lijn 5 naast de 2044 op lijn 2.

 

Tramstel 2138 op wat lange tijd de nieuwste lijn in Amsterdam was; lijn 26 naar IJburg.


Motorrijtuig 72 staat, samen met aanhangrijtuig 600, in het Openluchtmuseum te Arnhem, maar zijn geen eigendom daarvan. Deze twee rijtuigen zijn hier van 16 juni t/m 12 augustus 2012 te gast. De foto is van 3 augustus 2012.

 

Het Openluchtmuseum bezit dus niet over Amsterdamse passagierstrams, maar wel over een railreiniger. Foto: Bart Tummers, 5 mei 2010.