Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Amersfoort

Hier vind je foto's van station Amersfoort, de nabijgelegen wagenwerkplaats en de vele, véle opstelsporen.


23-06-12. Amersfoort.

Met een loc rijden hoeft niet altijd nuttig te zijn: Hier zien we de machinisten van de SHD lekker heen en weer rijden over het terrein van de voormalige wagenwerkplaats met hun 2205.

 

23-06-12. Amersfoort.

Dan denk je je aller laatste foto van een Plan T al lang gemaakt te hebben, kom je er nog een tegen in Amersfoort! Hier de, nog als enige complete, Plan T 526.

 

23-06-12. Amersfoort.

Nadat de 27 een tijd in het Spoorwegmuseum heeft gestaan, is hij overgebracht naar Amsterdam, waar hij ruim 3 jaar in een zowat ontoegankelijke loods stond. Voor het 40-jarig jubileum van de SGB in Goes is de 27 naar die plaats overgebracht, waarna deze, samen met Plan U 114, werd opgeborgen in een loods van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Staat hij in de vervelendse loods om te fotograferen: Het raam is hoog, het licht staat verkeerd en er staan allerlei spullen voor het raam. Gelukkig is er toch een klein gaatje te vinden in de spullen en het licht waardoor de 27 er toch nog aardig op staat.

 

23-06-12. Amersfoort.

Treinstel 115 van de gelijknamige stichting rijdt terug naar zijn vaste standplaats, nadat hij even verderop een draaistelrevisie heeft gehad.


23-06-12. Amersfoort.

Één van de twee nog bestaande Benelux-stuurstanden. Hier zien we de 50 84 28-70 112-4, die alsnog gesloopt zal worden. Het andere nog bestaande rijtuig is van het Spoorwegmuseum.

 

23-06-12. Amersfoort.

Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken.

23-06-12. Amersfoort.

Loc 303001 van Strukton, met bijnaam Carin, heeft net haar lange rij wagons achtergelaten en rijdt terug naar Bokkeduinen.

23-06-12. Amersfoort.

Een DD-AR als trein 5636, de Sprinter van Zwolle naar Utrecht.

 

23-06-12. Amersfoort.

Eerst stonden er heel veel Wadlopers op deze plek, maar sinds die weg zijn is er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: De testrijtuigen voor de NID. Zoals op de kop van dit rijtuig, de 7041, te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd.

 

23-06-12. Amersfoort.

Ook het stuurstandrijtuig 7072 staat in Amersfoort. Na een brand in Putten op 1 december 2009 is dit rijtuig buiten dienst gesteld en staat nog steeds te wachten op sloop.

23-06-12. Amersfoort.

Plan V 919 die, op de koppen na, helemaal beplakt is met Valleilijn-bestickering.

23-06-12. Amersfoort.

Een ICRm BDs, samen met een loc 1700, op een kopspoor in Amersfoort.

 


03-01-12. Amersfoort.

Loc 302328 'José' met een schouwwagon.

 

03-01-12. Amersfoort.

Loc Locon 9802. In september 2011 stond deze loc nog als ACTS 6702 vergaan ietsjes verderop hier in Amersfoort. Bij de NMBS had deze loc het nummer 6325.

 

03-01-12. Amersfoort.

Ondergekladderde ICMm 4077 richting Rotterdam Centraal.

 


 

Rond de reünie

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1201 is door stichting KLOK weer teruggebracht in de turkooise kleurstelling.

 

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1202 komt aanrijden op de andere 1200-loc's die iets verderop staan.

 

12-11-11. Amersfoort

Loc 1211 op de (erg) goed bezochte 1200en-reünie. Negen dagen later is deze loc overgebracht naar Bahnpark Augsburg, dit museum is erg geïnteresserd in deze loc's.

 

12-11-11. Amersfoort.

De 1218. Even later kreeg de loc, net als de 1201, een bord  op de zijkant met de tekst: 'Elektrische Lokomotief serie 1200, 60 jaar in dienst'.

 

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1251 (ex-1215) is nog steeds in dienst, in de EECT-huisstijl.

 

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1252 (ex-1225) is , net als de 1251, nog steeds in dienst bij EECT, maar deze heeft nog de ACTS-bestickering.

 

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1254 (ex 1214, met de bijnaam Ir. J. Hoekwater) is ook dienstvaardig bij EECT. De NVBS heeft meegeholpen bij het opknappen van deze loc, maar dat is helemaal niet te zien hoor...

 

12-11-11. Amersfoort.

Loc 1255 is eigendom van stichting KLOK, nog in de huisstijl van ACTS. Waarschijnlijk wordt de loc weer in de aflevertoestand teruggebracht, en krijgt daarbij waarschijnlijk weer het originele nummer 1221 terug.

Klik hier voor meer van deze reünie.

 

12-11-11. Amersfoort.

Rijtuig 4118 in de 1200en-reünie-trein.

 

12-11-11. Amersfoort.

Protos 5031 naar Barneveld Centrum. Het valt me op dat er op de koersrol de eindbesteming staat, en niet meer de naam van de lijn; Valleilijn.

 

12-11-11. Amersfoort.

Treinstel 867 op de Valleilijn. Dit was de enige Plan V die nog dienst deed bij Connexxion. De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillisement van de fabriek naar Connexxion is gegaan-, maar dat is een beetje uitgelopen. Ondertussen is deze Plan V vervangen door Plan V 919, die hierboven staat.

 


10-09-11. Amersfoort.

Hier houd ik van: rijvaardig museummaterieel in de gele kleurstelling. Dit is loc 2205 van SHD, waarmee je in de cabine heen en weer kon rijden op het terrein van de voormalige wagenwerkplaats.

 

Foto linksboven: Loc 2205 rijdt heen en weer

Foto rechtsboven: Loc 2205 rijdt heen en weer met uw webmaster in de cabine

Foto linksonder: Loc 2205 wacht eventjes op vertrek

Foto rechtsonder: Loc 2205 heeft zijn dienst voor de dag erop zitten en is geparkeerd.

 

 

10-09-11. Amersfoort.

Locomotor no. 211.

 

 

10-09-11. Amersfoort.

Sik 252 van SDL (Stichting De Locomotor).

 

10-09-11. Amersfoort.

Sik 254 voor een Plan E rijtuig.

 

10-09-11. Amersfoort.

mP 9204 "Jules". Dit is de enige Blokkendoos die in de gele NS-huisstijl heeft rondgereden. Rond 1985 is het, oorspronkelijk mBD motorwagen, omgebouwd tot postrijtuig. In 1998 heeft de STIBANS Jules gered, tegenwoordig is hij eigendom van Herik Rail.

 


10-09-11. Amersfoort.

mBD 9021. Deze ex-motorwagen werd in het eind van de jaren '50 verbouwd tot mP 9205. In 1968 kreeg de postwagen de functie van houtwagen in de ongevallentrein. Hierbij is de motor verwijderd en werd het een soort P. Eind 2009 is dit rijtuig naar Herik Rail gegaan, waar het als statisch object bij de werkplaats zal staan. Op deze foto's is de houtwagen een studio voor Radio Veronica, waar Erik de Zwart een uitzending in had, zoals te zien op de onderste foto. Op die laatste foto houdt Erik een interview met Pleun van de stichting Mat. '54 Hondekop-Vier.

 

10-09-11. Amersfoort.

De 766 als driewagenstel. Voor revisie is de B-bak tijdelijk verwijderd. Het treinstel was ook wel aan revisie toe, de verf kwam los, er zit een groot gat in de voorkant, roest, enz.

 

10-09-11. Amersfoort.

De B-bak van de 766. Het plafont is eruit gehaald, zodat er geen smeldtend dak doorheen valt. Bij de deur zie je een groen vlak, dit is een test: deze kleur blijkt te licht. Het witte vlak is metaalbescherming, het groene vlak daarop is weer te donker.

 

10-09-11. Amersfoort.

Van links naar rechts: ICMm 4216 (Plan Z), SGMm 2962 (Plan Y) en Plan U 115.

 

10-09-11. Amersfoort.

Een onbekende Plan U, die -vind ik dan- zo weer in dienst kan gaan, qua uiterlijk dan: niet te glanzend, niet te vergaan.

 

10-09-11. Amersfoort.

Plan U 121 met uw webmaster in actie.

 

10-09-11. Amersfoort.

De erg vergane Plan U 116. Ze wordt op dit moment klaargemaakt voor vertrek naar Roemenië.

 

10-09-11. Amersfoort.

Sik 243 van SHD wordt weggeduwd door Plan U 113. Deze Plan U (museummaterieel) wordt verkocht aan Roemenië. In plaats van dit treinstel komt Plan U 154. Dit omdat de 113 lastig te repareren is: er zitten gaten in de zijkant, de verf komt los, enz. De 154 is nog geel en zit onder de graffiti, maar er hoeft bijna niks gerepareerd te worden.

 

10-09-11. Amersfoort.

Links Plan U 154, die de 113 vervangt. Rechts een onbekende Plan U. Hij lijkt mooi in de lak te staan, maar eigenlijk heeft ie gewoon een vlugge verfbeurt gehad.

 

10-09-11. Amersfoort.

Wadloper 3215.

 

10-09-11. Amersfoort.

Een bekladde Wadloper, gefotografeerd vanuit loc 2205. 'Laat die Argentiniërs het maar schoonmaken!' (Niet rassistisch bedoeld!)

 

10-09-11. Amersfoort.

Treinstel 3216, de zogenaamde museumloper.

 

10-09-11. Amersfoort.

Eendelige Wadloper 3112.

 

10-09-11. Amersfoort.

Treinstel 3228 staat op zijn toekomst te wachten.

 

10-09-11. Amersfoort.

Het voormalige postrijtuig P7918 (type Plan C), nu als meetrijtuig van Eurailscout.

 

10-09-11. Amersfoort.

Dit rijtuig kwam in 1955 als CKD 6908 in dienst. Rond 1961 werd dit rijtuig verbouwd en kreeg het nummer RD 6958. Later werd het rijtuig vernummerd naar 50 84 87-37 208-0 en deed dienst in de ongevallentrein. Sinds 2004 is het rijtuig eigendom van de SHD.

 

10-09-11. Amersfoort.

Dit rijtuig kwam als C 6712 in dienst. In 1969 is het rijtuig vernummerd naar 50 84 29-37 337-8. In 1989 deed het rijtuig dienst in de jubileumtrein van NS 150 en ging daarna naar het spoorwegmuseum en heeft daar gediend als plukrijtuig. In 2003 is het rijtuig naar de VSM gegaan en in 2008 naar de SHD. Op deze foto is alleen het casco nog over, het rijtuig ondergaat momenteel een grondige revisie.

 

10-09-11. Amersfoort.

Plan L 5184 00-30 040-7 van SHD. Dit rijtuig heette eerst P 7940, later 50 84 00-37 040-1. Op het moment draagt dit rijtuig het nummer 50 84 92-37 002-0. Het rijtuig is in 1983 verbouwd tot fietsrijtuig. Dit is het enige bewaarde Plan L-rijtuig.

 

10-09-11. Amersfoort.

Postrijtuig Plan E 50 84 87-37 222-1. Dit rijtuig kwam in dienst als CKD 6918 en werd later vernummer naar RD 6968. In 1990 is het rijtuig verbouwd tot fietsrijtuig. Op deze foto doet het rijtuig dienst als ruimte voor een modelbaan.

 


05-07-08. Amersfoort.

Een Protos op spoor 4.

 

05-07-08. Amersfoort.

Een DD-AR naast loc 1843 achterop een ICK-trein.