Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Spoortermen

Zie je soms ook rare termen, zoals ABk, op een trein staan? En weet je niet wat dat betekend? Door deze pagina kom je het te weten.


 
  • A = eerste klas (eventueel met getal dat aantal coupé's aangeeft)
  • B = tweede klas (idem)
  • C = derde klas (idem)*
  • c = closet (toilet); tegenwoordige betekenis: couchette
  • D = dienst of bagage
  • d = doorgangsrijtuig (later ook v = vouwbalg)
  • DE = dieselelektrisch
  • DH = dieselhydraulisch
  • E = expresgoedwagen, snelgoedwagen
  • EL = elektrisch aangedreven
  • e = geschikt voor elektrische dienst
  • f of F = fietsvervoer
  • g = goederen
  • K = keuken
  • k = koprijtuig
  • m = motorrijtuig
  • o = opgelegd; rijtuig rust aan één kant op een jacobsdraaistel (Mat'40, DE5)
  • oo = dubbel opgelegd; rijtuig rust aan beide kanten op een jacobsdraaistel (idem)
  • P = post
  • R = restauratie
  • r = restauratie-afdeling
  • Sr = salonrijtuig (koninklijke trein)
  • s = stuurstandrijtuig
  • ü = übergang; rijtuig kon worden gekoppeld met Duitse rijtuigen die geen vouwbalg maar overgangshekjes hadden
  • v = vouwbalg; tegenwoordige betekenis: verdieping (dubbeldekker)
  • z = zonder toilet

 

 *In 1956 werd de 1e klas afgeschaft en schoven de 2e en 3e klas op.

  


Weetje...

Een zakspoor is een kopspoor dat doorloopt in het perron:

zakspoor.large.jpg

Deze term is afgeleid van het Franse cul de sac, wat doodlopende weg betekend. Gare en cul de sac betekend kopstation. In Duitsland wordt een Kopfbahnhof ook wel een Sackbahnhof genoemd.

 

Zakspoor klinkt misschien een beetje plat, maar in het Antwerpse dialect gaat men nog een stapje verder. Daar heet een doodlopend spoor een kutzak.