Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

NID

Naam: NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker)

Materieelnaam: NID

Bijnaam: DDZ

Leverjaar: 2011

Dienst: Intercity NS

Verdiepingen: 2

Aantal rijtuigen: 4/6

Aparte stuurstand: Ja

Aparte motorwagen /loc: mDDM

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Kleurstelling is ondersteboven V-IRM

Kleur: Geel met blauw

Buitendienststelling /modernisering: ?

Vervanger: ?

Vervangt: DD-AR


29-05-13-004.large.jpg

NID 7538 op 29 mei 2013 als sprinter naar Amsterdam bij nadering van Santpoort Noord.

 

29-05-13-005.large.jpg

De 7536 deed later hetzelfde.

 


25-05-13-021.large.jpg

NID 7521 op 25 mei 2013 in Zwolle.

 

25-05-13-031.large.jpg

Later op de dag kwam dezelfde trein aan in Utrecht.


NID 7522 naast V-IRM 8665 op 25 maart 2013 in Roosendaal. Foto Jeffrey Zeitzen.

 

De 7507 later die dag in Bergen op Zoom. Foto Jeffrey Zeitzen.

 

Opnieuw Roosendaal. Een leuke overzichtsplaat van een V-IRM, NID, SLT en DD-AR. Foto Jeffrey Zeitzen.


NID 7522 bij aankomst in Haarlem op 17 april 2013. Foto Bas Meijer


NID 7543 als intercity naar Dordrecht. Rotterdam Centraal, 9 maart 2013.


DDZ 7506 op de lijn Utrecht Centraal - Zwolle komt op 9 februari 2013 aan op het zuidelijke eindpunt te Utrecht.

 

De 7502 reed de volgende dienst naar Zwolle, hier te zien in Bilthoven.

 

Vervolgens de 7524 in Amersfoort.

 

De 7503 stond in de GDST in Amersfoort.

 

Ook de 7507 staat op de foto, dit keer op de dienst Amsterdam Centraal - Dordrecht. De foto is genomen op Rotterdam Centraal.

 


Op 5 januari 2012 reed er een NID over het Delftse luchtspoor. Dit zal een van de weinige NID-ritten hier zijn geweest, over een aantal maanden verdwijnen de treinen net voor Delft een tunnel in...

 


Op 8 december 2012 gingen de eerste treinen rijden op de Hanzelijn. Die dag was een rit over deze nieuwe spoorlijn dan ook gratis en daar werd volop gebruik van gemaakt. Een duizendtal mensen reden van Lelystad naar Zwolle of andersom. We zien hier NID 7526 op het voormalige eindstation Lelystad Centrum, klaar voor vertrek naar Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.

 

De andere kant van de trein, de 7507, op het gloednieuwe station Dronten.

 

De volgende trein bestond uit de 7541...

 

...en de 7519, hier in Zwolle. Op de achtergrond het nieuwe perron, dat is aangelegd voor de Hanzelijn.


Op 28 oktober 2012 stond er een NID bij de werkplaats in Leidschendam. Als ik het goed heb was dit de 7515.

 


Op 25 oktober 2012 vertekt DDZ no. 7536 van Amsterdam Centraal als intercity naar Den Haag Centraal. Op 23 november dat jaar is dit treinstel bij Sassenheim in tweeën gebroken door een geknapte kabel.

 

DDZ 7515 als sprinter naar Zandvoort, hier tijdens vertrek van Haarlem.

 

Iets verderop staat de 7529 in de GDST.

 

DDZ 7502, samen met de 7538, klaar voor vertrek naar Amsterdam, hier op het andere eindpunt Den Haag Centraal.

 

De andere kant van de trein, de 7538.

 


Toen ik op 21 oktober 2012 op Rotterdam Centraal de trein in stapte, zag ik een DDZ staan! Gelukkig stond deze er 's avonds nog, zodat ik een foto kon maken. Het gaat hier om de 7503.

 


Eerst stonden er heel veel Wadlopers op deze plek in Amersfoort, maar sinds die weg zijn is er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: De testrijtuigen voor de NID. Zoals op de kop van dit rijtuig, de 7041, te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd. 23 juni 2012.

 

Ook het stuurstandrijtuig 7072 staat in Amersfoort. Na een brand in Putten op 1 december 2009 is dit rijtuig buiten dienst gesteld en staat nog steeds te wachten op sloop.


Werkplaats Leidschendam, 17-12-11. De ABvk van NID 7501. NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) is de gemoderniseerde DD-AR. Zelf vind ik NID geen goede naam, ik vind de oude naam DDZ (Dubbel Dekker Zones) beter, want als er later nog een nieuwere intercity dubbeldekker komt, is dit niet meer de nieuwe. In februari 2012 zijn deze treinstellen voor het eerst gaan rijden tussen Den Haag en Amsterdam.

 

De DD-AR was een treinstam en werd getrokken door een loc. Later kwam er ook een motorwagen. Deze was afzonderlijk en kreeg een aparte naam: mDDM. Nu het na de modernisering treinstellen zijn geworden is deze naam veranderd in mBk/mABk.