Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Bakkie (500)

De locserie NS 500 (doorlopend in 600 en 700) waren drieassige diesellocomotieven die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog van de London Midland and Scottish Railway werden overgenomen. Na een aantal ruilingen bleven er uiteindelijk 10 Engelse 'Bakkies' (ook wel Hippels) in Nederland, de 501-510. Vanaf 1946 werden deze tien Bakkies ingezet in de rangeerdienst in Utrecht, Zwolle en later ook Rotterdam Feijenoord. De loc's bevielen goed en er werden nog eens 115 exemplaren besteld. Na vernummeringen waren de Bakkies in drie soorten verdeeld, waaronder de 500-serie, die geen doorgaande luchtrem had en alleen vor rangeerwerk kon worden gebruikt. De serie 600 had deze remmen wel en was dus ook geschikt om korte goederentreinen te trekken. De serie 700 werden zonder motor geleverd, deze werd door Stork in Nederland ingebouwd. Tussen 1969 en 1973 werden de 501-510 en 701-715 afgevoerd. De 511-545 gingen vanaf 1976 uit dienst, gevolgd door de 601-665 in 1991. In 2005 waren er bij Railion nog tien onafgevoerde loc's, deze stonden echter stil. Momenteel zijn er nog steeds een aantal Bakkies in dienst. De 684, 689 en 679 zijn in dienst bij Railpro, de 676 en 683 bij Locon (als 9701 en 9702), de 640 bij RRF, de 673 bij Nedtrain, de 691 bij Cronifer en nog zeven loc's zijn verkocht aan de MiddlePeak Railway. Loc 661 van de VSM wordt door EETC gebruikt voor rangeerwerkzaamheden op de Watergraafsmeer.

Museumloc's:

(Rood = te vinden op deze site)

  • 508 (SpM)
  • 512 (SpM)
  • 521 (SGB)
  • 532 (VSM)
  • 604 (VSM)
  • 609 (STAR)
  • 618 (VSM)
  • 629 (SpM)
  • 636 (VSM)
  • 639 (ZLSM)
  • 650 (VSM)
  • 658 (SSN)
  • 660 (MBS)
  • 661 (VSM)
  • 662 (SSD)
  • 677 (ZLSM)

Bakkie 9702 van Locon op 7 september 2013 in Apeldoorn.

 

24 maart 2012. Loc 673 van Nedtrain is onderhanden genomen door een graffitispuiter. Zijn naam is Hugo Kaagman en hij verzorgde de tentoonstelling "Stencil Station" in het Spoorwegmuseum. Naast deze loc zijn ook een goederenwagon en de zogenaamde Unimog onder handen genomen.

 

In 2012 waren de laatste nog in dienst zijnde Bakkie's van Rotterdam Rail Feeding (RRF), hier op 25 februari op de Maasvlakte. Dit is loc 1, ex 684.

 

Loc 2 van RRF. Dit is de vroegere NS 689.

 

Loc 3. Er wordt gezegd dat dit de ex NS 676 is, maar op de loc zelf is 679 te zien.

 

Loc 4, de vroegere NS 679. Zal dit dan misschien de echte 676 zijn?

 

Loc 5, ex NS 683.

 

Plukloc 640 van RRF. De RRF had nog een andere plukloc, de 662, maar deze is overgedragen aan Stichting Spoorverleden Drachten.

 

Bakkie 660 van de MBS in Haaksbergen, 26 december 2011. Deze loc heeft er voor gezorgd dat de MBS de meest uitgebreide collectie kleine diesellocomotieven heeft.

 

Loc 629, speciaal voor rangeerwerk in Blerick. Deze is hier in mei 2011 per dieplader gebracht.

 

Radioloc 673 van Nedtrain.

 

Loc 650 tijdens Terug naar Toen (3 september 2011) in Beekbergen.

 

Bakkie 521 en Sik 264 in de SGB-loods te Goes, 8 augustus 2011.

 

Bakkie 658 van de SSN, hier op 16 juli 2011 bij het Stoomdepot in Rotterdam. Er is ooit begonnen met het groen schilderen van deze loc, maar dat is nooit afgemaakt. Alleen de kastjes aan de zijkant zijn groen, waarvan een deel zelfs weer terug geel is gemaakt.

 

Bakkie 532 te Beekbergen in oorspronkelijke kleurstelling, 9 november 2010. 

 

Bakkie 650 van de VSM nog in zijn Strukton-jasje bij het stoomdepot te Rotterdam.

 

Dezelfde loc, zo'n 3 jaar later. Ze is teruggebracht in de groene kleurstelling.