Baureihe 189

De Baureihe 189 maakt deel uit van de locomotievenfamilie EuroSprinter of ES 64 van Siemens, waarvan het eerste exemplaar in 1992 op de rails kwam en de eerste 189 in 2003 verscheen. De officiële naam van dit loctype luidt ES 64 F4, maar omdat we in Nederland voornamelijk de exemplaren van Deutsche Bahn zien, gebruikt men hier ook de benaming Baureihe 189. De in Nederland aanwezige 189'en zijn allemaal ofwel eigendom van DB, ofwel van leasemaatschappij MRCE, die de locs verhuurt aan kleinere goederenvervoerders. Deze kleinere vervoerders hebben het gebruik van de 189-nummering doorgezet.

Hoewel deze locomotiefserie uiterlijke kenmerken gemeen heeft met de Baureihe 186 (TRAXX), zijn dit twee heel verschillende loctypes uit verschillende families van verschillende fabrikanten.


Loc 189 072 van Railion komt op 19 april 2008 door station Den Haag Ypenburg met een overbrengingsrit voor de Stichting Museummaterieel Railion, bestaande uit loc 2225 en een aantal rijtuigen.

 

Een 189 van Railion komt op 3 september 2010 met een containertrein door Rotterdam Zuid.

 

Op 12 mei 2012 staat de 189 100 samen met een soortgenoot op Utrecht Centraal te wachten met een kalktrein.

 

Op 21 oktober 2012 kwam Locon 189 821 over spoor 15 door Rotterdam Centraal banjeren.

 

V100 no. 101 van Captrain trekt een 189 van MRCE door station Gouda, 9 februari 2013.

 

De 189 823 van Deutsche Bahn rijdt op 21 juni 2021 door station Rotterdam Zuid met de 'Electroluxtrein', die vier keer per week rijdt tussen de Kijfhoek en het magazijn van deze witgoedfabrikant te Alphen aan den Rijn.

 

DB Cargo-locs 193 315 en 189 026 bij de werkplaats van Shunter Waalhaven op 23 juli 2021.

 

In de avond van 9 december 2021 staan de 189 115 en 189 105 van MRCE op station Rotterdam Centraal klaar met de nachttrein naar Praag van GreenCityTrip.

 

Loc 189 073 van Rail Force One komt op 21 april 2023 met een goederentrein door station Dordrecht.