Baureihe 346 (V60)

Vanaf 1962 werd de locomotiefserie V 60 D ingezet voor de rangeerdienst in Oost-Duitsland. De Deutsche Reichsbahn (DR) hanteerde aanvankelijk de benaming V60, vanaf 1970 was dit Baureihe 106. Aangezien er uiteindelijk 2256 machines gebouwd zijn moest men verder tellen in een ander honderdtal, maar aangezien er al een serie Baureihe 107 bestond, werd er verder genummerd onder de noemer Baureihe 105. Verder waren er nog een aantal locomotieven met een geoptimaliseerde motor - dit werd Baureihe 104 - en een handjevol breedspoorlocomotieven. Na de Duitse eenwording werden de namen weer aangepast: 104 werd 344, 105 werd 345, 106 werd 346 en de breedspoormachines werden 347. Tussen 1999 en 2002 zijn er zes exemplaren naar Nederland gekomen, waarvan vijf bij ACTS. Dit zijn (tot nu toe) de enige locs uit deze serie waar op deze site foto's van te vinden zijn.


De 6004 van ACTS op 23 augustus 2008 bij de Stoom Stichting Nederland (SSN) in Rotterdam. Dit was de derde V60 die de vervoerder in dienst nam. ACTS kocht haar eerste exemplaar in 1999, maar deze 6001 was vanaf het begin al aangewezen als plukloc. In 1999 kwamen de 6002 en 6003 naar Nederland, gevolgd door de 6004 en 6005 in 2002. In het jaar daarop werd de 6002 alweer overgenomen door Shortlines, die sinds 2001 zelf al een V60 had onder de naam SL 1001 en de 6002 logischerwijs SL 1002 noemde. Dit bracht het totaal van V60-locs in Nederland op zes.

 

In de zomer van 2011 zijn de 6003, 6004 en 6005 overgenomen door EETC om te rangeren met de rijtuigen voor hun autoslaaptreinen. Hierbij zijn ook meteen de SL 1001 en 1002, die na het faillissement van Shortlines in 2004 naar VolkerRail zijn gegaan, door EETC overgenomen. De locs kregen hierbij nieuwe nummers: 6004 en 6005 werden 501 en 502, 1001 en 1002 werden 504 en 505 en de 6003 werd plukloc 503. Op 5 november 2011 was ik wederom bij de SSN en trof ik hier nogmaals de 6004 aan - zij het dus onder het nummer 501 - terwijl deze werd opgeknapt voor de diensten bij EETC. Hierbij is de ACTS-kleurstelling gehandhaafd gebleven.

 


Vanuit een wegrijdende trein kon ik op 3 januari 2012 in Apeldoorn de 503 en 502 van EETC op de foto zetten. De 502 stond hier vanwege de vuiltreinen die ze gedurende 2011 van de VAM in Apeldoorn naar de aansluiting met het hoofdspoor bracht. De 503 was, zoals eerder te lezen viel, door EETC aangewezen als plukloc (en draagt daarom nog het ACTS-logo).

 

Op 7 september 2013 zag ik de 503 voor de laatste keer, op dezelfde plek in Apeldoorn, maar deze keer vergezeld door Bakkie 9702 van Locon. De 503 is in 2018 gesloopt, nadat EETC in 2015 al haar acties op het spoor staakte.

 


Naast station Amersfoort Centraal trof ik op 8 januari 2021 V60 no. 501 aan. Dit is wederom dezelfde locomotief die we eerder op deze pagina bij de SSN zagen, al heeft ze de ACTS-kleuren die gespaard leken te blijven uiteindelijk alsnog ingeleverd voor het geel-rood van EETC.  Een klein stukje verderop was ook de 504 nog te zien. Dit is het enige exemplaar van de Nederlandse V60'en die niet voor ACTS gereden heeft.

 


Hoewel de 501 en 504 sinds de buitendienststelling bij EETC werkeloos langs de kant staan, zijn de 502/6005 en 505/6002 beter terecht gekomen. In 2020 zijn ze overgenomen door Railexperts, die ze verhuurt aan goederenvervoerder HSL Netherlands. Hierbij hebben ze allebei weer de ACTS-kleurstelling en hun oorspronkelijke locnummers gekregen. Op 12 september 2021, tijdens Open Monumentendag, was het terrein van Spoorijzer in Roosendaal open voor bezoekers. Naast het museummaterieel van Stichting Hondekop en Stichting 2454 Crew waren er ook nog een aantal locomotieven van Railexperts aanwezig, zoals de 6005.

 

 

 

Op 27 april 2023 trof ik de 6002 aan bij station Amersfoort Centraal. De loc wordt hier regelmatig ingezet voor diensten op de PON-lijn naar Leusden.