Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Metro Rotterdam (RET)

Op deze pagina staan foto's van de Rotterdamse metro's. Trouwens, weet je wat metro betekent? Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor!

Materieel dat hier te zien is:

  • MG2, Type M of 5000 en 5100
  • SG2 Type T of 5200
  • MG2/1, Tpe B of 5300
  • SG2/1, Type S of 5400
  • RSG2, Type T of 5200
  • RSG3, Type R of 5500
  • SG3, Type R of 5600

 

De Rotterdamse Metro telt 5 lijnen:

Lijn Route Via Bijzonderheden
A Binnenhof - Schiedam Centrum Alexander, Blaak, Beurs 's Avonds tot Kralingse Zoom
B Nesselande - Schiedam Centrum Alexander, Blaak, Beurs  
C De Terp - De Akkers Blaak, Beurs, Tussenwater  
D Rotterdam Centraal - De Akkers Beurs, Zuidplein, Tussenwater  
E Den Haag Centraal - Slinge Pijnacker, Beurs, Zuidplein Onderdeel van RandstadRail

04-11-13001-1.jpg

Op 4 november 2013 reed er een SG2 op lijn C, iets dat niet veel meer voor kwam destijds. Tegenwoordig rijden deze metro's helemaal niet meer.

 


 

15-01-13-002.large.jpg

Twee stellen RSG3 onderweg naar Den Haag Centraal bij de aansluiting tussen Nootdorp en Leidschenveen. Foto: Bas Meijer

 


 

06-04-13-021.large.jpg

RSG3 5617 op 6 april 2013 'buiten dienst' op spoor 3 van Kralingse Zoom Even later zal deze terug rijden naar Binnenhof. De sporen bij station Kralingse Zoom zijn raar genummerd: 1-3-2-4. De sporen 1 en 2 worden gebruikt voor de doorgaande metro's. Spoor 3 wordt eigenlijk alleen gebruikt als keerspoor voor de avond/zondagsdienst van lijn A (Binnenhof - Kralingse Zoom), wat op deze foto te zien is.

 

06-04-13-022.large.jpg

MG2 5024 naast Düwag 1635 (beide van stichting RoMeO) tijdens een open dag in de remsie Hillegersberg.

 

06-04-13-023.large.jpg

De stichting RoMeO bezit ook een oude TBA die vroeger op Marconiplein hing. In 2010 is de TBA weer werkend gekregen. Klik hier voor een filmpje.

 


24-03-13-003.large.jpg

SG3 5608 op lijn A naar Schiedam Centrum nadert op 24 maart 2013 station Alexander.

 

24-03-13-002.large.jpg

Hier SG3 5605 op lijn B naar Schiedam Centrum.

 

24-03-12-001.large.jpg

En als laatste een anonieme SG3 op lijn A naar Schiedam Centrum.

 

23-03-13-001.large.jpg

SG3 5624 richting Slinge passeert op 23 maart 2013 de overweg in de Kleiweg.

 

23-03-13-003.large.jpg

De achterkant leverde naar mijn mening ook een mooi plaatje op, dus hier zien we die ook.

 

23-03-13-002.large.jpg

Even later passeert een onbekende RSG3 naar Den Haag Centraal de overweg ook.

 


09-02-13-004.large.jpg

"Bolkop" 5336 op zijn beginstation Rotterdam Centraal, 9 februari 2013.

 

09-02-13-005.large.jpg

Aan de andere kant zat de 5339, met een nieuw type koersrol.

 


13-01-13-002.large.jpg

Anno (13 januari) 2013 bestaan de RSG3-metro's nog steeds. Sinds 2010 staan ze op een industrieterrein in Groot Ammers. Snel na het maken van deze foto zullen de stellen één voor één worden afgevoerd. Op deze foto zien we de 5266 en de 5261.

 

13-01-13-001.large.jpg

Vanuit een andere hoek blijkt ook de 5269 zichtbaar te zijn. Deze is er een stuk slechter aan toe dan de andere twee.

 

13-01-13-003.large.jpg

Verder staan er nog meer RSG3's op het terrein, waarvan de 5262 en de 5270 vanaf een parkeerterrein zichtbaar zijn.

 


 

22-10-12-025.large.jpg

SG2 5257, samen met de 5210 en de 5218, op lijn B naar Nesselande, hier op het beginstation Schiedam Centrum.

 

22-10-12-026.large.jpg

Ook SG2 5217 maakte een stop op Schiedam Centrum, samen met de 5239 en de 5243. De 5217 en 5243 zijn allebei gereserveerd voor stichting RoMeO.

 

22-10-12-028.large.jpg

MG2/1 5326 met een weigerende koersrol op lijn C naar De Akkers.

 


17-10-12-003.large.jpg

De SG2-metro's zijn aan het eind van hun Latijn. De uit 1980 stammende metro's worden verkocht aan het metrobedrijf van de Turkse stad Bursa. Op 16 oktober 2012 moest de eerste metro, de 5259, vertrekken vanuit remise 's Gravenweg, alleen ging dit niet volgens plan. De combinatie was te lang om de bocht de doorgaande weg op te maken. Op 17 oktober is het opnieuw geprobeerd.

 

17-10-12-005.large.jpg

Er bleken wat problemen te zijn met de truck, maar ook in de metro werd nog gewerkt.

 

17-10-12-001.large.jpg

Even later is de koersrol nog op "D Rotterdam Centraal" gezet, waarschijnlijk zodat onderweg duidelijk is waar dat gevaarte vandaan komt.

 


25-10-12-018.large.jpg

RSG3-metrostel 5508 op spoor 11. De metro heeft ondertussen een eigen perron gekregen, zodat 11 en 12 weer vrij komen voor de NS.

 


22-10-12-008.large.jpg

Op 22 oktober 2012 komt de 5514 buiten dienst op Maashaven afrijden.

 


 

29-09-12-019.large.jpg

Op 29 september 2012 mocht ik een kijkje nemen in tramremise Hillegersberg. Dit is ook de plek waar MG2-metrostel 5024 wordt onderhouden. Met het interieur gaat het goed, dit zo goed als af. Hoe het met de verdere instalaties e.d. gaat weet ik niet, hopelijk zien we hem op korte termijn weer rijdend op de rails.

 

29-09-12-012.large.jpg

Er staat nog een andere metro in de remise. Maar eigenlijk is het alleen de kop van metrostel 5201. Deze is een aantal jaren terug uitgebrand. Het is de bedoeling dat er een simulator in de cabine komt, maar dit zal nog wel even duren. De kop is nu in gebruik als opslag voor o.a. stickers en een modelbaan.

 


03-05-12-003.large.jpg

03-05-12. Bij de remise 's Gravenweg staat, gescheiden van het andere materieel, een (bijna) volledig ondergekladderde SG2. De ongelukkige is de 5215. Op de koersrol staat De Akkers, wat opmerkelijk is, omdat er geen lijnnummer opstaat en er voor de ABCDE-tijd in plaats van De Akkers, Spijkenisse stond.

 

23-04-12-001.large.jpg

Zuidplein, 23-04-12. Metrostellen 5618 (SG3) en 5511 (RSG3) op Lijn E naar Den Haag Centraal. Vreemd maar toch veel gezien.

 


09-03-12-001.large.jpg

Op lijn C zijn de SG2-stellen al vervangen door de nieuwe SG3en, maar op de A en de B lijn rijden ze nog regelmatig, zoals metrostel 5239, hier op 9 maart 2012 op station Marconiplein.

 

09-03-12-005.large.jpg

Artistieke foto van een SG2-stel op lijn B naar Schiedam Centrum, hier tijdens een stop op Oostplein.

 


03-03-12-003.large.jpg

Metrostel 5634 op 3 maart 2012 op zijn eindpunt Schiedam Centrum. Op de koersrol staat al Binnenhof, dus de metro zal waarschijnlijk gelijk keren.

 

03-03-12-001.large.jpg

Een SG3 op lijn A of B. Er staat "Niet instappen" omdat dit het eindstation van deze lijnen is. De metro rijdt hierna nog een klein stukje door om vervolgens te keren. De keersporen worden in 2013 deel van de metrolijn naar Hoek van Holland. Toen deze metro weg reed kreeg ik een vriendelijke groet van de machinist, maar in eerst instantie wist ik niet dat hij naar mij zwaaide.

 


ABC op E

03-01-12-022.large.jpg

Zoals eerder gezegd, vreemd maar toch veel gezien: metro's van de serie 5600 op lijn E. Deze metro's horen eigenlijk op lijn A, B en C te rijden. Dit is metrostel 5612 op 3 januari 2012 te Den Haag Centraal.

 


17-12-11-004.large.jpg

Toen ik op 17 december 2011 op station Leidschendam-Voorburg aan kwam lopen, zag ik een bord waarop het ging over lijn E naar Hofplein, terwijl het tracé naar Rotterdam Centraal al even in gebruik was. Maar toen ik de achterkant van het bord zag ging ik nog verder terug in de tijd: daar stond nog Erasmuslijn.

 


 

05-11-11-010.large.jpg

MG2/1 nr. 5330 op 5 november 2011 op het eindpunt van lijn D; Rotterdam Centraal.

 

05-11-11-008.large.jpg

RSG3 5517 op het eindpunt van lijn E,Rotterdam Centraal. Het is hier 05 november 2011, een maand later reed lijn E door naar Slinge.

 


 

sdc11986.large.jpg

Op 18 augustus 2010 rijdt een RSG3 op spoor 2 weg van het gloednieuwe station Blijdorp. In de beginperiode werd er maar in één tunnelbuis gereden en stopten beide richtingen op hetzelfde perron.

 

sdc11985.large.jpg

Vanuit het trapgat van het station kan je goed zien dat dit station het diepste is van Rotterdam (ongeveer 20m diep).

 


12-08-10-002.large.jpg

Een RSG3 heeft net de (eerste en enige) metro-overgang in de Kleiweg gepasseerd en rijdt het Hofpleinlijnviaduct op. Het is 12 augustus 2010: Vijf dagen later was dit beeld verleden tijd, want vanaf toen reden de metro's van lijn E door naar Rotterdam Centraal en later Slinge.

 


sdc11940.large.jpg

Een metro van type SG2 op lijn B naar Nesselande maakt een korte stop op 15 juli 2010 te Alexander.

 


02-07-10-006.large.jpg

RSG3 5534 is gearriveerd op zijn eindpunt, Hofplein. Het is hier 02 juli 2012, zoals hierboven gezegd was dit station een maand later buiten gebruik, door de ingebruikname van het Statenwegtracé.

 


Op 29 september 2009 werd het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal geopend. Het is veel ruimer (3 sporen) en lichter dan het vorige. Door de gekleurde lampen en balken krijgt het station een vrolijke uitstraling.

 


sdc11938.large.jpg

Metro van het type SG2/1 op lijn A naar Binnenhof.

 

15-07-10-002.large.jpg

SG2-stel 5214, op lijn B naar Schiedam Centrum, komt het station binnenrijden.

 


sdc11902.large.jpg

RSG3 5509 van RET maakt op 19-06-2010 een korte stop langs perron 2 van station Meijersplein.

 


30-03-09-001.large.jpg

Op 30 maart 2009 maakte  RSG2-stel 5262 één van zijn laatste stops op station Hofplein. Deze verbouwde SG2-stellen staan nu op een industrieterrein in Groot-Ammers.

 


13-12-08-014.large.jpg

RSG3 5503 werd op 13-12-2008 tentoongesteld op de open dag in de Nedtrain-werkplaats te Leidschendam.

 


website-001.large.jpg

Zicht op het Hofpleinlijnviaduct op 02 maart 2008 vanuit een RSG2.

 


sl270972.large.jpg

Blaak, 03-04-08. Een metrostel van het type SG2 op de Calandlijn richting Schiedam Centrum.

 


10-02-08-023.large.jpg

In de tramremise Hillegersberg worden niet alleen trams onderhouden, maar ook MG2-metrostel 5024. Deze zien we hier tijdens een open dag op 10 februari 2008.

 

10-02-08-003.large.jpg

De 5024 is nog volop in revisie. Dat is in deze bak niet te zien, maar in de andere wel:

 

10-02-08-013.large.jpg

De andere bak van de 5024 is nog volop in revisie. Anno 2010 is het interieur van de 5024 volledig klaar.

 


 

03-11-07-013.large.jpg

RSG2-stel 5268 + een soortgenoot op 03 november 2007 op het eindpunt van de, toen nog genaamde, RandstadRail Erasmuslijn: Den Haag Centraal.